Siapa yang jawab call 9 saat itu?

Ini kisah seram. Nak percaya atau tidak, terpulang. Tetapi pertama kali berlaku pada saya.

Sewaktu berada di Pekan, Pahang, saya menginap satu malam di sebuah resort yang terletak hanya lebih kurang 200 meter dari Pentas Utama Majlis Rumah Terbuka Perdana Menteri. Resort itu betul-betul di tepi Tasik Sultan Abu Bakar.

Malam itu, masing-masing tidur kepenatan sebab sehari suntuk berada di majlis itu. Jam 4.15 pagi, saya terjaga dari tidur. Bila toleh ke sebelah, ternampak suami saya terjaga dan dia sedang bermain telefon bimbitnya.

“Kenapa tak tidur?”

Soalan itu tak berbalas. Suami hanya senyap sahaja.

Jam 4.35 pagi, saya terjaga lagi dan suami masih belum tidur lagi.

“Kenapa tak tidur-tidur lagi ni?”

Suami masih diam membisu. Dalam keadaan mamai itu, saya tak sedar dan tertidur sahaja.

Azan Subuh itu saya terjaga. Rupa-rupanya suami masih berjaga sehingga azan Subuh. Saya periksa telefon bimbit, ada mesej di WhatsApp. Dihantar oleh Iera Mohd Jefri, jam 1.36 pagi tadi.

“Kakak sayang, dah tidur ke?” mesejnya.

Saya tak reply, saya solat Subuh dulu dan selepas itu bersiap-siap nak keluar sarapan pagi. Sampai di kedai mamak, suami pun buka cerita. Rupa-rupanya suami terjaga pada jam 4 pagi itu, sebenarnya dia ternampak pintu bilik air terbuka. Dia nampak melalui cermin meja solek. Tiada angin.

Pintu itu pula jenis pintu plastik. Yang mana kalau kita tutup pun bunyi, buka pun berbunyi juga.

Suami rasa tak sedap hati dan dia terus berjaga. Patutlah dia senyap saja bila saya tanya kenapa dia masih belum tidur lagi. Dia sengaja tak nak beritahu saya pada waktu itu.

Sambil-sambil itu, saya baru nak balas mesej dari Iera dan meminta maaf sebab tak balas mesej dia. Saya ceritakan segalanya apa yang suami saya nampak. Sembang punya sembang, Iera beritahu yang dia ada menghubungi saya pada jam 1.35 pagi. Katanya saya jawab panggilan dia. Tetapi dia hanya mendengar suara saya menangis teresak-esak.

Saya terkejut! Saya terus periksa telefon bimbit dan ya memang ada rekod received call. Duration dalam 9 saat. Tetapi saya memang langsung tak jawab panggilan Iera, patah lagi menangis. Isk! Terus meremang bulu roma.

Kata Iera, dia panggil saya berulang kali tetapi dia hanya mendengar tangisan saya sahaja. Lalu Iera tamatkan panggilan kerana memikirkan saya bergaduh dengan suami. Okay, ini kelakar. Hahaha! Sebab itu dia terus hantar mesej pada saya, dengan harapan mesejnya dibalas. Tetapi saya tak balas mesej yang dihantar jam 1.36 pagi itu. Saya kebinggungan seketika.

Saya ceritakan kepada suami apa yang dimaklumkan oleh Iera. Aduhai, menguatkan lagi cerita seram suami tadi. Suami terus ajak saya check out awal. Kelam kabut kami packing barang. Sepatutnya boleh check out jam 2 petang, tetapi kami check out tergesa-gesa pada waktu tengah hari.

Sampai di reception counter, saya ceritakan hal itu kepada dua kakitangan wanita. Mereka terperanjat. Tiba-tiba ada seorang pengawal keselamatan India mencelah.

“Ya, ya. Ada tetamu yang lain juga menceritakan perkara yang sama,” katanya membuatkan kami semua meremang bulu roma.

Kakitangan itu berkali-kali memohon maaf dan saya maafkan sebab perkara begini di mana-mana pun boleh berlaku, kan? Sebagai tanda maaf, mereka berikan saya diskaun.

“Jangan serik datang menginap di sini lagi ya. Jangan risau, nanti kami beri bilik yang lain,” katanya.

Erk? Tak nak. Tak nak dan memang tak nak! Dari cerita mereka, resort ini sudah setahun tidak beroperasi. Sebelum ini, tempat ini adalah asrama pelajar dan kini telah diubahsuai. Apa yang lebih mengejutkan ialah, pada malam kejadian itu hanya saya dan suami sahaja yang menginap di situ. Tiada orang lain. Oh my..

Yang menjadi persoalannya kini ialah, siapa yang menjawab panggil telefon dalam masa 9 saat, jam 1.35 pagi itu di bilik Anggerik, 105?

[VIDEO] HOROR! Menyeramkan, Tertangkap Kamera Wanita Aneh Yang Diam-Diam Hidup Bersama

Apa yang Anda pikirkan saat mengetahui persediaan makanan di rumah cepat habis dibanding biasanya? Beberapa camilan hilang dan terasa seperti ada yang mengawasi di dalam rumah. Hal mengerikan ini terjadi pada seorang pria bernama Joe Cummings. Kisah ini ditulis dalam channel Youtube milik Joe, jstn827’s channel.

Joe tinggal di sebuah apartemen kota New York. Dia sering merasa bahwa makanan di rumahnya habis lebih cepat dan merasa ada yang aneh. Penasaran apa yang terjadi, Joe meletakkan sebuah kamera tersembunyi di sekitar dapurnya dan menyala pada malam hari.

Saat video itu diputar, Joe sangat kaget menemukan seorang wanita aneh turun dari lubang ventilasi bagian atas apartemennya. Seolah sudah terbiasa, wanita itu turun perlahan-lahan, mengambil kursi dan turun ke lantai.

Wanita aneh itu tampak mengambil beberapa makanan, bahkan buang air kecil di wastafel dapur. Dia tampak mondar-mandir. Ketika Joe masuk ke dapur, wanita itu panik dan bersembunyi. Namun setelah Joe keluar dari dapur dia kembali membuka-buka lemari persediaan makanan. Seolah sudah ahli, wanita aneh itu naik kembali ke ventilasi.

Keesokan harinya, Joe memutar ulang video rekaman. Dia sangat kaget dan langsung meninggalkan apartemen untuk melapor pada polisi. Ketika polisi menangkap wanita aneh tersebut, Joe tidak tahu dia siapa. Polisi mengatakan sangat mungkin wanita itu telah diam-diam tinggal di apartemen Joe selama beberapa minggu, mungkin lebih.

Joe sendiri tidak tahu bagaimana wanita itu bisa ada di ventilasinya, karena ventilasi itu buntu dan tidak tersambung ke bagian lain apartemen. Kemungkinan besar, sang wanita naik dari jendela melalui tangga darurat dan ikut tinggal dengannya tanpa diketahui Joe.

Seram juga kan kalau ada orang asing yang diam-diam tinggal bersama Anda di satu atap. Maka perhatikan benar keadaan rumah Anda.

Pekerja Misterius Berwajah Pucat Berhelm Hijau Muncul saat Briefing, Ceritanya Lebih Seram!

Sosok tak dikenal di foto briefing pekerja bangunan buat banyak warganet merinding.

Dari tujuh lelaki yang ada di foto tersebut ada satu yang menarik perhatian.

Pria di tengah berhelm hijau.

Menggunakan sepatu kuning seperti yang lain.

Pria itu juga tampak memakai jaket dan baju hitam dipadukan celana jins.

Akun Moch Yacob menjelaskan foto ini diambil ketika para pekerja melakukan briefing.

Dari keterangan yang diberi, foto ini merupakan pengerjaan bangunan di area Pacuan Kuda Pulomas Jakarta Timur.

Menurut pengakuannya, penerangan di tempat itu memang belum maksimal.

Pengerjaan memasuki season 5 yaitu pemasangan scaffolding (susunan dari bambu, kayu balok, atau besi yang berfungsi sebagai tumpuan sementara)

Awalnya memang tak ada yang menyadari kehadiran dari sosok tersebut.

Topi di switer dikenakan sembari memakai helm hijau.

Bila dizoom, wajahynya tampak pucat pasi.

Matanya juga terlihat melotot.

Hasil jepretan semalem, gak ada yang kenal pekerja yg helm Hijau, ikut briefing gak ngomong apa-apa dateng gitu aja pergi gitu aja ..

Pas dizoom mukanya ternyata.. ahh sudahlah

Begitu keterangannya.

Di kolom komentar Yacob menjelaskan secara detail soal keberadaan dari sosok ini.

Awalnya memang banyak netizen yang tak percaya.

Doel Paknenida Kangpardi : keren, ada yang pengen eksis. ikut antri minta bayaran gak tuh? hehehe

Vee Verra : Seriussss gak sih kub

Membaca banyak komentar yang tak percaya Yacob kembali menjelaskan kronologi lengkapnya di kolom komentar.

Moch Yacob : Ceceu: Iya serius ceu.. lagi pada breefing dia maen nyempil aja.. terus selesai pergi gitu aja..coba di zoom aja wajahnya..

sampe dicari cari sama yg lain soalnya penasaran dia bukan team.. gak ada yg tau juga dia siapa.. tapi gak nemu..

Gimana mau nanya itu lagi pada breefing pada dengerin intruksi.. pas breefing selesai yg lain pada bilang siap.. dia diem aja.. udah gitu langsung pergi gitu aja gak ngomong apa apa lagi.. ampe yg lain bingung.. pas diikutin gak tau ke mana arahnya..

klo editan mana mungkin sempet.. itu kan foto langsung nyampe ke MK jepret langsung kirim.. orang MK juga nanya itu baju hitam siapa .. kan intruksinya udah dihitung berapa anggota tiap team..

yang lain juga mukanya gak tegang tegang banget biasa aja.. emang denger si area yang dia tuhu pas dia jalan itu sering makan korban pekerja..

sumber : TRIBUNNEWS.COM

Serem! Begini Cerita Paling Aneh Tentang Kehidupan Nyata Zombie, Mati Bisa Hidup Kembali

apakah menurutmu zombie benar-benar ada?

Sudah lebih dari satu dekade, zombie menjadi bagian utama dari pecakapan di dunia.

Tak sedikit tema zombie yang difilmkan oleh Hollywood.

Akan tetapi kebenaran dari zombie itu sendiri masih menjadi teka-teki.

Tentu saja, mitos dan cerita yang berkembang di masyarakat memiliki dasar yang kuat.

Cerita-cerita zombie yang sering kita dengar atai luhat memiliki dasar dari kehidupan nyata; menularkan penyakit, narkotika, dan lain sebagainya.

Seperti beberapa zerita nyata tentang kehidupan “zombie” yang satu ini.

Dilansir TribunTravel.com dari therichest.com, berikut kehidupan nyata yang begitu aneh dari “zombie”.

1. Penyalahgunaan obat

(therichest)

Polisi di Manchester, Inggris pernah berurusan dengan epidemi terkait obat terlarang.

Mereka yang menyalahgunakan obat-obatan terlarang akan tampak mati otaknya.

Bahkan di jalanan mereka bisa seperti orang yang kosong tanpa pikiran.

Berjalan terseok-seok dengan kaki lemah bak zombie pada film-film.

2. Virus rabies

(therichest)

Rabies adalah satu kondisu yang sering disalahpahami.

Nama asli dari virus ini adalah cluster.

Kini banyak vaksinasi hewan yang bisa membunuh virus rabies ini.

Namun sekitar 60.000 kematikan juga diakibatkan oleh rebies setiap tahunnya di negara berkembang, khususnya di Afrika dan Asia.

Virus ini menyerang otak dan sistem saraf.

Sayangnya sangat sedikit cara untuk mengatasinya.

Kebanyakan korban akan berakibat fatal.

Dan bukan hanya anjing atau kelelawar yang bisa menyebabkan rabies.

Hampir semua mamalia dapat membawa virus ini.

3. “Necrosis” hanya berarti “kematian”

(therichest)

“Necrosis” hanya berarti “kematian” dalam bahasa Yunani.

Hal ini mengacu pada istilah medis saat sel tubuh mulai mati. karena adanya aliran darah yang tidak bisa mengalir.

Nekrosis dapat disebabkan oleh berbagai alasan, bisa karena kanker, racun, radiasi, paparan bahan kimia dan infeksi.

Dalam nekrosis, jaringan yang terkena akan berhenti mengirimkan informasi ke sistem saraf dan dapat memancarkan enzim berbahaya yang merusak tangga sel-sel sehat.

Hal ini bisa berakibat fatal dan satu-satunya cara adalah pemotongan atau amputasi.

4. Gejala zombie

(therichest)

Gejala-gejala zombie di film benar-benar memiliki kesetaraan seperti kehidupan nyata di trypanosomiasis Afrika, yang sering disebut “penyakit tidur”.

Penyakit tidur adalah penyakit parasit sub-Sahara yang mempengaruhi manusia dan beberapa hewan lain.

Biasanya ditularkan melalui gigitan lalat yang terinfeksi Trypanosoma brucei, parasit bersel tunggal, pada awalnya penyakit ini akan menyebabkan demam, sakit kepala dan nyeri sendi.

Setelah beberapa minggu, mungkin bulan kemudian, parasit melewati darah-otak dan fase neurologis kedua penyakit dimulai.

Pasien mulai menderita insomnia, kelelahan kronis dan mati rasa pada ekstremitas, menunjukkan tanda-tanda kejanggalan, koordinasi yang buruk dan kebingungan.

Seperti orang mati yang berjalan.

5. Korban zombie

(therichest)

Pada 1985 sebuah buku The Serpent Dan The Rainbow menuliskan kisah nyata zombie dan ini kemudian diadaptasi menjadi sebuah film dengan nama yang sama.

Haiti Clairvius Narcisse menjadi satu-satunya orang yang benar-benar menjadi korban zombie.

Narcisse memeriksakan dirinya ke rumah sakit pada bulan April 1962 karena terserang demam yang sangat tinggi.

Meskipun semua upaya untuk penyelamatan dilakukan, tumbuhnya makin melemah, bibirnya membiru, dan akhirnya meninggal.

Kemudian dia dimakamkan sehari kemudian, peti mati dipaku, dan diturunkan ke dalam tanah.

Namun, pada tahun 1980, saudaranya Angelina Narcisse dikejutkan oleh wujutnya yang tiba-tiba bangkit dari kubur.

Narcisse mengatakan, dia benar-benar telah hidup dan terjaga selama proses pemakaman, tidak mampu bergerak atau bereaksi.

Narcisse telah diberi racun termasuk yang masing-masing berasal dari ikan buntal dan kodok.

Dia kemudian kembali ke rumah dan tampaknya meninggal.

Sumber:tribunnews.com

“Benda menyerupai Abah”. Kisah Seram Rumah Sewa Biru Di Sungai Petani

Kisah seram kali ini adalah berdasarkan kisah benar yang dialami oleh sebuah keluarga. Untuk makluman para pembaca, kisah ini berlaku pada tahun 2004 ketika mereka sekeluarga menyewa sebuah rumah di satu kawasan taman di Sungai Petani, Kedah. Segalanya bermula apabila rumah keluarga aku dalam proses untuk diubah suai dan baik pulih. Jadi kami sekeluarga terpaksa mencari rumah sewa untuk diduduki selama lebih kurang 6 bulan sementara menunggu rumah keluarga kami disiapkan sepenuhnya untuk proses ubah suai tersebut. Satu hari aku meronda sekitar kawasan taman untuk mencari rumah sewa dengan ditemani oleh seorang sahabat baik aku. Ronda punya ronda, kami terjumpa sebuah rumah kosong yang dicat warna biru. Rumah biru itu kelihatan sangat cantik dengan balkoni yang luas, siap berbumbung. Halaman rumah itu juga luas dan kemas. Kebetulan pula di depan pintu rumah biru itu tertulis ‘Rumah Untuk Di Sewa’.

Tanpa membuang masa, aku yang sememangnya sudah tertarik dengan rumah biru itu memberitahu kepada ibu dan bapa aku berkenaan rumah tersebut. Mereka pun bersetuju untuk menyewa rumah itu. Setelah mengemas barang-barang, kami sekeluarga pun berpindah masuk ke rumah biru yang cantik ini. Warna cat yang hampir pudar di tambah lagi dengan lumut-lumut kecil yang ada pada dinding membangkitkan suasana misteri pada rumah ini.

 

Di rumah biru itu, kami tinggal berjiran dengan Makcik Ani. Dia kelihatan seperti sangat gembira apabila mendapat tahu bahawa dia bakal dapat jiran baru. Tapi yang peliknya, dari raut wajah Makcik Ani seakan-akan ada tanda tanya. Aku cuba berfikiran positif dan berfikir, “Mungkin Makcik Ani nak bersembang dengan kami kot. Dari mana kami datang? Siapa nama kami?”.

 

Tabiat abah aku, dia suka menonton televisyen sambil berbaring di ruang tamu. Sudah jadi rutian harian dia dah macam tu. Dalam asyik berbaring itu, kadang-kadang dia terlelap. Akhirnya bukan dia yang tengok televisyen tapi televisyen yang tengok dia. Aku pula dilarang keras untuk menonton televisyen sebab aku akan menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) pada tahun itu. Aku perlu lebihkan masa belajar di dalam bilik untuk menghadapi PMR yang bakal berlangsung.

Minggu kedua di rumah biru, semua barang-barang kami telah siap disusun rapi oleh ibu aku. Apabila keadaan dalam rumah sudah kemas dan bersih, semuanya terasa tenang. Sejuk mata memandang. Aku pula, kalau tengah mengulang kaji pelajaran aku akan kunci pintu bilik supaya adik-adik aku tidak dapat masuk ke dalam bilik dan mengganggu aku yang tengah kusyuk mentelaah buku. Maklumlah, adik-adik aku masih kecil lagi waktu itu.

Punyalah khusyuk sangat aku study, sampai aku tidak sedar pun yang jam dah menganjak ke angka 12 malam. Meja belajar aku ada cermin, dari cermin itu aku boleh nampak keseluruhan ruang bilik termasuklah bahagian pintu bilik. Tiba-tiba, muncul abah aku dengan muka yang seriusnya berdiri betul-betul di belakang aku. Tidak sedar pula aku bila masanya abah aku masuk ke dalam bilik. Mata aku yang tadinya kuyu, terus terbuka luas. Hilang rasa mengantuk, dan aku terus buat-buat macam tengah bersemangat mengulang kaji.

Kemudian aku menoleh ke belakang tetapi abah aku sudah tiada di situ, “Eh, mana pula abah ni? Bila masa pula dia keluar?”. Aku pun bangun, buka kunci pintu bilik dan keluar sebab rasa nak terkencing. Bilik aku adalah bilik yang paling depan dan bersebelahan dengan ruang tamu. Aku nampak abah aku tengah tengok televisyen, tapi tiada siaran pun masa itu kerana dah lebih pukul 12 tengah malam. Dulu-dulu kan mana ada siaran televisyen bila dah lewat malam. Aku tengok mata abah aku tepat je tengok ke arah televisyen dengan siaran kosong itu.

Pelik betul aku tengok abah aku. Aku fikir, takkan abah tidur dengan mata terbuka pula. Aku pun cuba la tegur abah tapi dia langsung tak bagi respon. Dia buat keras je, hanya matanya saja yang terjegil. Disebabkan aku dah nak terkencing sangat, aku tinggalkan abah dan terus menuju ke bilik air. Sampan depan tandas, aku ternampak ibu aku. Aku pun cakap la kat ibu aku, “Ibu nak masuk tandas juga ke? Ibu bagi kakak masuk dulu la, dah tak tahan sangat dah ni! Oh ya, ibu pergilah ajak abah tu masuk tidur. Dia dok tengok tv sorang-sorang tu kat depan”.

Lepas aku cakap tu terus ibu aku pandang aku atas bawah dengan muka pelik. “Hang ni dah kenapa? Abah ada tu dok tengah berdengkur dah dalam bilik, dia tidur awal malam ni sebab badan dia tak berapa sihat”, kata ibu aku. Mendengar itu, terus hilang rasa nak kencing tadi. Tak jadi aku kencing. Tiba-tiba rasa kosong dah pundi kencing aku. Untuk balik ke bilik, aku kena lalu kat ruang tamu.

Aku gagahkan jua diri pergi ke ruang tamu. Aku tengok ruang tamu kosong. Televisyen telah dimatikan. Namun dapat aku rasakan skrin televisyen itu masih panas, seolah-olah baru dimatikan. Dan-dan itu juga aku teringat yang pintu bilik aku berkunci tadi tapi muncul abah aku di belakang aku tiba-tiba, “Ya Allah, siapa sebenarnya yang ada dalam bilik aku tadi? Aku kunci pintu kan, abah pula tidur awal. Siapa pula berdiri belakang aku tadi?”. Malam itu, aku tidur dengan menekup muka dengan bantal busuk aku.

Rutin ibu aku pagi-pagi, dia akan kupas bawang banyak-banyak di ruang tengah rumah sebab kami berniaga makanan. Dari waktu pagi hingga tengah hari, ibu akan sibuk di dapur. Aku pula, apabila hari cuti sekolah aku akan tolong ibu. Aku ingat lagi, pada hari cuti itu, sebakul dah aku kupas bawang. Tiba-tiba adik lelaki aku, Muhamad berlari-lari datang sambil melangkah bakul bawang aku. Aku terus marah si Muhamad, “Hei, tak nampak ke kakak buat apa ni? Main langkah saja bakul ni?!”.

Aku memang membebel la sebab adik lelaki aku, Muhamad ni memang nakal sikit orangnya. Ibu pula terus terkebil-kebil matanya memandang aku. Terus ibu aku cakap, “Kenapa dengan kakak ni, Muhamad kan takda, dia pergi sekolah ada sukan hari ini. Bila masa yang dia adanya?” Soalan ibu membuatkan aku meremang di siang hari. Tetapi aku dapat rasa angin hasil dari larian adik aku tadi. Jadi tak mungkin aku tersilap. Namun disebabkan hari yang masih siang, aku cuba menenteramkan diri yang sudah mula terfikir hal yang bukan-bukan.

Tidak lama selepas itu, kami sekeluarga balik ke kampung yang terletak di Pahang selama seminggu kerana ada hal kecemasan di sana. Apabila kami pulang kembali ke rumah kami, Makcik Ani menyapa ibu, “Balik dari mana ni?” Ibu pun bercerita la pada Makcik Ani bahawa kami ada hal keluarga di Pahang dan sudah seminggu tiada di rumah. Mangkuk lauk yang tengah dipegang oleh Makcik Ani untuk diberi kepada kami, terus terhempas jatuh ke tanah. Dia terkejut bukan kepalang sebaik sahaja mendapat tahu yang kami tiada di rumah selama seminggu.

“Tie, Ani tak rasa pun yang Tie tak ada seminggu kat rumah, sebabnya Ani nampak ada ja orang. Ani baru nak tanya pasal apa kurung Muhamad kat luar rumah sebab bila Ani tanya kat dia, dia tak jawab. Ani panggil Tie, Tie tak keluar. Ani dengar je bunyi mandi, orang masak dan makan dalam rumah. Waktu malam pula lampu terpasang, cuma Muhamad duduk kat luar. Ani cuma nampak Det je yang keluar masuk dalam rumah, kadang-kadang lalu di tepi rumah tengok ayam belaan Tie. Tapi dia tak ada cakap apa-apa, terus masuk ke dalam rumah”, dengan panjang lebar Makcik Ani meluahkan rasa peliknya.

Meremang habis bulu roma ibu aku apabila mendengar cerita Makcik Ani. Sebelum ini, kalau aku cerita, ibu aku seolah-olah sukar nak percaya, mungkin sebab dia ingat aku saja nak main-main agaknya. “Benda” itu selalu menyerupai abah dan Muhamad. Tak ada pula ‘benda’ itu menyamar jadi orang lain selain abah dan Muhamad. Sepanjang enam bulan kami tinggal di rumah biru itu, macam-macam yang telah kami lalui. Bergai usaha yang kami lakukan untuk mengelak gangguan seperti membaca Yassin, buat doa selamat dan sebagainya.

Alhamdulillah keadaan semakin reda dan makhluk halus itu dah keluar dari rumah biru yang kami sewa itu. Sewaktu kami nak berpindah keluar kerana rumah keluarga kami dah selesai semua proses membaik pulih, barulah Makcik Ani menceritakan segala-galanya kepada kami. Sebelum kami menyewa di situ, rumah biru ini dah dibiarkan kosong selama 8 tahun. Semua yang menyewa di rumah ini, tidak pernah lebih dari sebulan. Semua cabut lari. Makcik Ani memang tunggu orang datang duduk di rumah itu sebab dia pun tidak tahan kerana turut terkena gangguan yang datang dari rumah biru itu.

Bunyi orang menyanyi, memasak, mengemas rumah, bertengkar, berlari, semua itu perkara biasa. Makcik Ani berharap agar dapat jumpa jiran yang dapat tinggal lama di rumah itu. Alhamdulillah lepas habis tempoh kami menyewa di situ, tuan rumah biru itu yang merupakan askar di Terengganu, kembali tinggal di rumahnya. Alhamdulillah juga sebab makhluk halus yang menghuni rumah itu tidak muncul dengan rupa yang menakutkan. Siapa sangka, siang-siang hari pun makhluk itu tetap rancak mengganggu manusia. Namun aku tetap bersyukur kerana semuanya selamat.

Sumber : says.com

Pengalaman di ganggu en pocong dan cik ponti di Bukit Ayer Perlis.

Assalamualaikum. First sekali aku nak ucapkan terima kasih pada admin sebab approve cerita ni. Aku nak minta maaf sebab cerita ni panjang sikit.

Aku pun tak tau la cerita ni seram ke tak. Hahaha. OK, aku cerita ni semua berlaku kat Perlis, kalau siapa2 yang familiar dgn perlis, especially student UniMAP, tau la tempat2 yang aku nak cerita ni. sebab aku pun sebenarnya ex UniMAP.

First aku nak kenalkan, aku ni senior yang duduk Wang ulu, aku rasa semua student unimap tau aku dari ppk mana. Watak dalam cerita ni aku, A(kawan aku yang bajet2 ada ilmu), B(si penakut), C(natural). Benda ni jadi masa final exam sem 2, lupa pulak bgtau, masa ni kitorang semua last year(tahun 4). Kalau kat perlis ni hiburan yang ada karok je, tu pun kat area arau dgn kangar, kalau nak tengok wayang kena pergi Alor setar, lebih kurang 45min perjalanan dari kangar. Selain alam semulajadi yang cantik kat perlis ni, ada jugak tempat2 yang ada cerita tersendiri.

Nak jadi cerita, masa tahun 4 ni aku cuma ada 3 paper je final exam, lepas tu gap exam jauh2 pulak. Memang dah jadi norma student lelaki, selalu study sehari sebelum exam. Masa tu, aku ingat lagi antara paper 2-3 ada 4 hari gap. Selalunya time gap macam ni, kitorang memang malam tengok movie kat laptop, lepak2, dota, tido pulak nak dekat subuh, lepastu bangun tengah hari, makan, Sambung balik tengok movie, nak berjalan sangat pun tak boleh, sebab hujung sem duit dah kering.(aku cepat kan cerita)

Masa satu malam tu, kitorang dah memang bosan gila. Semua movie dalam laptop tu dah tengok, nak study pun takde mood lagi (padahal lagi 2 hari nak exam). Tiba2 si A ni ajak pergi mengail, masa tu ada aku, A dengan si C ni. Sebab si B ni tengah date dengan gf dia. Maklum lah, dah nak habis belajar. Kitorang pun setuju je nak pergi mengail, siap2 semua. Gerak naik kereta aku. So kitorang pun pergi mancing dekat jalan nak pergi Kuala perlis (lalu jalan dalam dari Wang ulu). Nak dekat sejam gak tunggu2 ikan tak dapat, rokok pun dah nak habis.

Tiba2 hp aku dapat notification, aku buka phone tengok WhatsApp dari B dalam group chat kitorang “wei, aku sorang ni kat rumah. Mana korang?”.

Tak sempat aku nak reply, si A dah balas dalam group, “dah best baru nak balik rumah. Hahaha. Dtg ni ha kat jalan Kuala ni, kitorang tgh mengail”.

Si B pun balas “10 minit”. Lepas nak dekat 15 minit sampai lah si B ni naik motor yamaha lagenda budak rumah kitorang.

Dia pun datang kat tempatan kitorang, pastu dia cakap ” aku ajak wan sekali datang, tapi dia naik motor lain, tadi dia cakap nak singgah kedai jap, nak cari John, lewat sikit kot sampai”.

Bila aku dengar je dia ajak si budak wan tu aku terus sound dia “asal kau ajak dia, nanti dia nak balik sapa nak hantar dia?”.

Si wan ni jenis tak boleh bawak lepak, sebab nanti banyak sangat kerenah dia, nak balik la, tak suka itu la ini la. “Gila kau aku nak lalu kota kayang sorang2 malam mcm ni, ada nanti aku tak sampai kat tempat korang ni. Tu aku ajak dia” si B balas ckp aku.

Lepas tu kitorang mengail sambil tunggu si wan sampai, nak dekat 45minit gak. Si A pun ckp dekat B, “kau call wan, mana pulak dia ni, dia cari John kat arau ke apa”. B pun call si wan ni banyak kali. Tak dapat. Voice mail, chat tak delivered. Memang panas gak hati masa tu.

5 minit lepas tu, wan mesej dekat B “aku kat bilik ni, tak sedap badan la, esok aku cerita” masa tu kitorang fikir dah kena game dengan si wan ni. “Lencun kepala” si C cakap. Aku pun ajak lepak dekat tepi jalan Kuala, pekena jagung bakar dulu. Tengah lepak2 tu diorang buka la cerita, dari masa mula belajar sampai lah ke alam mistik. Diorang cerita la dekat kota kayang la, bukit Ayer la, Wang kelian.

Then, si A ckp,” jom la. Seekers malam ni. Ada bran? “. Kitorang pun on. Pastu letak motor lagenda yang B bawak tu kat masjid Kuala perlis. Naik satu kereta, aku suruh A bawak.

Sebab aku nak rasa feeling sepanjang perjalanan tu. Hahaha. Aku duduk kat seat passenger depan, belakang ada B dengan C. Kitorang pun gerak lalu tempat kitorang mengail tadi, then masa nak sampai kota kayang channel radio dah macam tak betul si B dah ckp, “balik jela, aku rasa tak sedap la”.

Pastu A menyampuk “shhh, jangan tegur” aku pun geram je dengan si A ni, sebab dia macam ada ilmu mistik tinggi, bagi aku masa tu normal je sebab kawasan kota kayang tu macam tertutup sikit ada bukit2, tu aku fikir frequency radio tak sampai. So, kitorang pun lalu kat kota kayang, si A bawak sahabis slow yang boleh, dalam 10km/h. Tak nampak apa, cuma kat kawasan tu sunyi and sejuk je.

Then kitorang decide nak ke bukit Ayer pulak, Jalan nak ke bukit Ayer dari Wang ulu kitorang kena lalu kubur lama ada pokok besar, tapi takde nampak apa2, cuma tiba2 ada angin kuat lalu pastu ada bau wangi sekali imbas. Si B dah macam tak keruan masa tu, aku sebenarnya dah rasa tak sedap jugak, tapi buat2 cool je. Lepas lalu sungai batu pahat, taman ular, dgn ladang anggur, lebih kurang 15 minit kitorang pun sampai. Memang sengaja bawak slow2 sebab masing2 nak “mencari”. Sepanjang perjalanan yang aku ingat, ada lalu taman ular yang aku rasa seram sikit dgn ada mcm chalet yang terbengkalai dekat dgn bukit Ayer.

Sampai je kat bukit Ayer memang gelap gila. Lepas tu si A pulak ckp “jom masuk bukit ayaq, pusing2 dlu”.

Pergh. Aku dalam hati dia ni dah gila ke apa. Yang B ckp “tak payah la, kau kalau dia dah ikut kau sampai balik, baru kau tau”.

“Takpe, aku ada belajar sikit2 “jawab A.” Kau nak ikut aku tak? ” Tanya A pada aku.

” aku on je”. Padahal dalam hati takut gak. Pastu aku fikir dah last sem kan. Bila lagi nak buat benda gila.

Mula2 si B dengan C malas nak ikut aku dengan A turun, tapi baru 2-3 tapak si B dengan C ikut kitorang sekali. Dengan guna torchlight handphone kitorang turun kat bukit Ayer tu. Yang ada cuma gelap dengan kedai yang tutup. Kitorang jalan lagi sampai dekat pondok yang belah kiri, baru nak sampai kat jambatan sebelum pondok tu, kitorang dengar ada ‘benda’ berlari. Tengok belah kanan kitorang ada biawak yang panjang macam pintu bilik hostel kitorang. “jadah hang bawak! ” si C melatah dalam keadaan terkejut. Biawak tu terus lari pergi ke arah belakang toilet.

Tiba2 A ckp “Jgn tegur!”. Aku dari mula2 cool terus rasa takut.

“Ni rumah kau, jangan ikut kitorang” cakap si A lagi. Pergh masa ni aku, B, dengan C memang dah diam je. Kalau ada yang start lari, memang semua jadi lipas kudung. Tapi aku ada perasan jugak. Kadang2 ada angin kuat tiba2 lalu.

Lepas tu ada bau busuk sangat, aku memang dah cuak gila. Tapi aku fikir tu mungkin bau sampah2 kat situ sebab kat tempat tu memang selalu orang buat bbq (saja nak sedapkan hati). Then aku makin tambah pelik bau wangi yang masa lalu kat kubur tadi tiba2 ada. Bunyi air terjun pun makin kuat, bilik air yang tadi aku nampak gelap, tiba2 lampu dah terbuka. Macam ada orang guna toilet tu, padahal toilet tu lebih kurang 50 meter dari kitorang. Aku rasa diorang pun dah tau. Tapi semua diam je.

“Eh, jom la gerak”. Aku mengajak.

Diorang pun tak banyak cakap, sebab masing2 dah tau benda tu ada. So, kitorang pun, naik kereta. Dalam kereta pun kitorang diam je selagi tak keluar dari kawasan tu.

Pastu, ada benda surprise lagi kitorang nampak, masa nak keluar. Chalet yang terbengkalai tadi, ada satu buah dah ada orang duduk. Padahal masa pergi semua semak samun. Kat chalet tu tak ada kereta, tapi chalet tu memang terang gila, ada budak kecik tgh lari2 kat depan rumah tu, pastu yang aku perasan, ada sorang perempuan baju kebaya rambut panjang serabut gila kat pintu chalet tu tengok je ke arah kitorang. Aku nampak si B dengan C dah memang tak toleh tepi. Muka jangan cakap la. Cuak gila. Si A bawak kereta memang aku tengok dia act cool je. Tapi aku tau mesti dalam hati dia mesti tgh baca ayat kursi tunggang langgang.

Kitorang cuma fikir satu je. Nak lepas kan diri sampai Wang ulu, tak pun kangar. Masa tu jangan cakap la, bau wangi busuk memang berselang seli. Bau dia tak buat kan pening, tapi jadi macam khayal. Lepas tu kitorang belok lalu taman ular. Yang betul aku ingat, dekat bonggol besar depan tempat golf area situ ada po**ng tengah baring. Betul2 dekat bonggol tu. Nak tak nak lalu je. Bonggol pun redah bawak laju. Damn. Aku mmg dah tak nak toleh belakang masa tu.

Pusing punya pusing, nak dekat sejam gak. Kat area situ je. Tak kat area taman ular, sungai batu pahat, Taman anggur. Aku dah tak tau nak buat mcm mana. Dgn minyak kereta dah kelip2. Sepanjang perjalanan sesat tu, kitorang ada lalu kedai makan yang ramai org, ada pasar malam yang ramai orang. Memang kitorang takkan berhenti la, sebab tempat tu memang kitorang familiar sangat and masa siang takde pun tempat2 tu. And kalau ikut kan logic mana ada kedai makan ramai sampai Dan pasar malam pukul 3-4 pagi. Gila!.

Bila dah penat cari jalan keluar, si A decide. “kita lepak kat area ni lah sampai subuh, nanti kalau minyak habis lagi susah”. Kitorang macam tak setuju sangat(dengan sesat kat tempat macam tu,lagi nak stay sampai subuh) , tapi ada betul jugak cakap si A ni. Tempat tu dekat kawasan lapang yang gelap, area taman ular, and lebih kurang 50 meter tempat kitorang nampak en pocong tadi. Dah takde tempat lain yang kitorang nak stay. Sbb tempat lain semua tak familiar, mcm kat alam lain.

Masa dekat tempat tu yang mampu berzikir apa yang ingat. Ayat kursi dah tak tahu berapa banyak kali aku baca. Sampai ada tunggang terbalik. And at the same time ntah kenapa tiba2 semua line hp kitorang takde connection. Lepas setengah jam duduk dalam kereta.

“Tok, Tok, Tok, ” cermin kereta belah driver kena ketuk dgn sorang pakcik ni. Umur dalam 50 lebih.

” Hangpa buat apa kat sini?” Tanya pakcik tu.

“Kitorang sesat pakcik, dah sejam pusing2 tempat sama, ada benda kacau kami” jawab aku.

“Takdak benda kat sini, hantu semua mana ada. Orang perangai macam hantu ada la”. Balas pakcik tu dengan nada tinggi.

“Dah2, ceq taknak hangpa ada sini, balik2. Jangan buat loqlaq kat tempat orang”. Tambah pakcik tu lagi.

Tiba2 semua hp kitorang bunyi notification. Rupanya line coverage dah ada. Semua sibuk tengok hp masing2. Tak sampai 5 saat aku tengok phone, pakcik, kat tingkap driver dah hilang. Kitorang semua pelik. Si A tak banyak cakap, terus start kereta nak keluar dari tempat tu. Yang peliknya tak sampai 10minit kitorang dah sampai hostel.

Masa sampai hostel dalam lagi 30 minit nak subuh. Yang si B dengan C memang dah lepak gila, dia terus tertidur kat ruang tamu tu jugak. Aku sempat la sembang2 dgn si A, dia cakap, dari kubur sebelum bukit Ayer tu dah ada benda ikut, lepas tu bila si cik ponti dah ikut ke bukit Ayer, pastu benda2 lain pun nak ikut menumpang, Dan dia ckp chalet tu memang berpenunggu. Aku pun ada juga percaya dia ckp. Sbb kadang2 si A ni sembang kemas jugak. Dan dia pun pelik kenapa kitorang boleh sesat kat kawasan tu.

Lagi satu sampai sekarang aku terfikir. Siapa pakcik misteri yang tegur kitorang kat taman ular?

Masa si A dah masuk tido, aku pun termenung jap, fikir apa yang jadi, sambil tu aku tengok la muka kawan aku yang kepenatan ni, si B Dan C. Tiba2 aku nampak muka si C nak bertukar jadi macam perempuan chalet yang aku nampak. Terkejut beruk aku. Aku terus ambil air sembahyang, solat subuh.

Pastu, tengah harinya aku bangun. Wan ajak aku ambil motor. Aku pun pelik lah.

“Kau nak ambil motor kat mana? ” aku tanya.

” Kota kayang “. Balas wan. Bila aku dengar dia cakap macam tu. Berderau darah aku. Sebab semalam masa lalu kota kayang memang takde nampak pun motor si wan ni.

Wan pulak cerita, masa lepas dia beli John, dia gerak la ke tempat kitorang, masa sampai kota kayang tu, dia ada ada nampak pakcik sorang ni bawak motor slow sngt. Dia pun potong la, bila dia potong je, tgk kat side mirror, pakcik tu takde muka!. Dia pun terus bawak laju gila. Sampai kat selekoh kedua kota kayang, motor dia mati. Dia start tak hidup, minyak penuh, call kitorang semua tak dapat. Sebab takde line. So dia decide, lari keluar dari kota kayang tu tinggalkan motor dia. Sebab cuak sangat. Nak dekat 5km dia keluar dari situ, Then nasib baik dia ada jumpa Junior kitorang kebetulan lalu simpang nak balik hostel. So dia decide nak tutup mulut, sampai kitorang balik.

Sampai sekarang alhamdulillah, takde benda yang ikut aku. Cuma ada fobia sikit kalau nak lalu chalet dgn kawasan bonggol yang sunyi masa malam. Yela first time tgk live en pocong Dan cik ponti.

Tamat.

Sumber : fiksyen shasha

10 Tempat Paling Menyeramkan Di Dunia

Suatu tempat disebut seram karena keadaan maupun suasananya. Misalnya pemakaman dikatakan seram karena banyak orang yang meninggal dikubur disana, juga sebuah rumah dikatakan menyeramkan karena tidak berpenghuni selama puluhan atau ratusan tahun.

Nah, bicara mengenai tempat-tempat seram ini, lokasinya bukan hanya di Indonesia, namun terdapat juga di beberapa negara dari seluruh dunia. Buat Anda yang mengaku bernyali besar, silahkan berkunjung ke 10 tempat paling menyeramkan di dunia berikut ini :

1. Xochimilco

10 tempat paling menyeramkan di duniaXochimilco disebut juga sebagai pulau boneka. Ini disebabkan banyak sekali boneka yang memenuhi pulau tak berpenghuni tersebut. Tapi jangan bayangkan boneka yang lucu-lucu, boneka-boneka ini berwajah mengerikan dan mampu membuat bulu kuduk Anda meremang. Menurut para pengunjung, boneka-boneka yang letaknya menggantung di pepohonan ini seringkali terlihat bisa menggerakkan tangan atau kepala. Lalu mengapa boneka-boneka tersebut bisa berada di sana?

Menurut legenda, dulu ada 3 orang gadis kecil yang bermain-main di pinggir pantai. Salah satu dari ketiganya terseret ombak dan tenggelam. Kemudian datanglah seorang pria bernama Julian yang mengklaim bahwa dirinya bisa berbicara dengan roh gadis tersebut. Dari situ, Julian membelikan boneka-boneka untuk hantu gadis kecil, namun siapa sangka hantu tersebut ingin lebih banyak boneka lagi dan akhirnya membuat Julian tewas di tempat yang sama dengannya.

2. Istana Drakula, Transylvania (Rumania)

10 tempat paling menyeramkan di duniaIstana Drakula adalah markas kaisar Vlad Drakula saat ia berperang melawan Turki. Ketika ia terkepung, ia berusaha kabur dengan membawa serta anak dan istrinya. Namun malang, anaknya terjatuh dari atas istana dan tewas seketika sedangkan istrinya memilih untuk bunuh diri di tempat tersebut.

Sebelumnya tempat itu juga terkenal sebagai tempat Vlad Drakula menyiksa orang-orang Turki. Sadisnya, ia mengimpale massal orang-orang Turki tersebut. Tak heran jika ia dijuluki Vlad The Impaler. Karena kesadisannya, Vlad Drakula menginspirasi penulis novel asal Irlandia, Bram Stoker untuk menulis novel yang berjudul DRAKULA.

3. Old Changi Hospital

10 tempat paling menyeramkan di duniaSalah satu dari 10 tempat palung menyeramkan di dunia ini, awalnya adalah sebuah rumah sakit di Singapura. Lalu dibangun kembali menjadi pangkalan militer tahun 1935. Ketika jaman penjajahan Jepang, tempat ini sempat digunakan sebagai tempat penyiksaan dan juga penjara. Namun begitu perang dunia kedua usai, bangunan ini menjadi rumah sakit kembali.

Banyak orang yang menyaksikan penampakan hantu tentara Jepang, suara jeritan yang tak jelas sumbernya, penampakan orang-orang yang disiksa disana hingga roh pasien-pasien yang meninggal.

4. The Screaming Tunnel, Warner Road Canada

10 tempat paling menyeramkan di duniaJika Anda ingin merasakan sensasi menyeramkan dari sebuah terowongan panjang, cobalah uji nyali kesini. The Screaming Tunnel adalah terowongan yang sesuai namanya sering terdengar jeritan gadis muda yang sedang sekarat. Banyak pengunjung yang merasakan kengerian luar biasa ketika tiba-tiba terdengar suara jeritan yang tak jelas arahnya.

Menurut legenda lokal, tempat itu dihantui oleh gadis muda yang meninggal dalam keadaan luka bakar. Ia melarikan diri dari sebuah peternakan yang terbakar dan meninggal di dalam terowongan. Versi lain menyebutkan dulunya ada seorang gadis muda yang diperkosa dalam terowongan dan kemudian dibakar untuk menghilangkan jejak. Apapun kebenarannya yang jelas jeritan seorang gadis adalah satu hal yang pasti yang dialami pengunjung disana.

5. Kota Salem, Oregon

10 tempat paling menyeramkan di duniaKota Salem dikenal sebagai tempat menyeramkan karena tragedinya pada tahun 1692. Di tahun tersebut banyak orang yang disiksa dan dibunuh karena dituduh sebagai penyihir meski tanpa ada bukti. Bahkan setiap bulan Oktober, ada ritual menyeramkan dari penduduk kota Salem yang merayakan pesta hantu di beberapa tempat misterius. Salah satunya adalah di Witch House, yang merupakan bangunan tertua dan rumah Jonathan Corwin, hakim yang bertanggung jawab atas tewasnya 19 wanita di Salem karena tuduhan tanpa bukti.

6. Hutan Kematian Aokigahara, Jepang

10 tempat paling menyeramkan di duniaUmumnya hutan merupakan tempat wisata yang sejuk dan menyenangkan, namun berbeda dengan hutan Aokigahara, Jepang. Hutan ini disebut dengan hutan kematian karena seakan-akan menjadi tempat wajib bagi warga Jepang yang berniat bunuh diri. Tercatat sejak tahun 2010, terdapat 254 kasus kematian di lokasi hutan Aokigahara.

Hutan yang dibuka untuk wisata ini memang menyeramkan karena suasananya yang hening tanpa suara sedikitpun. Para pengunjung sering tiba-tiba melihat penampakan sosok yang tergantung di pohon, suara menangis, bayangan berkelebat dan sebagainya. Jika Anda berniat kesana, salah satu peringatan bagi pengunjung wisata adalah jangan berjalan sendirian!

7. Poveglia, Italy

10 tempat paling menyeramkan di duniaBerani melihat tumpukan tulang belulang manusia yang jumlahnya ribuan? Ini tempat yang tepat untuk Anda! Poveglia adalah pulau terselubung yang terletak di Italia. Dahulu pulau ini adalah tempat pembuangan bagi korban yang terkena wabah penyakit. Sempat pula didirikan rumah sakit jiwa yang hampir seluruh pasiennya bunuh diri secara misterius disana.

Saat ini Poveglia terkenal sebagai pulau berhantu dan sangat menyeramkan. Bagi Anda yang siap mendengar jeritan, tangisan misterius, sosok gelap yang tiba-tiba muncul serta tumpukan ribuan tulang manusia, jangan lewatkan Poveglia dalam daftar Anda.

8. The North Yungas Road, Bolivia

10 tempat paling menyeramkan di duniaTempat ini memang bukan berbentuk bangunan, tapi dijamin The North Yungas Road menyeramkan dan banyak dihindari orang. Jalan yang terletak di Bolivia, Amerika Selatan ini memang tidak menyuguhkan penampakan atau jeritan dan bayangan gelap, namun banyak wisatawan yang meninggal ketika melintasi jalan ini bahkan jumlahnya mencapai ratusan setiap tahunnya.

Entah karena medannya yang sulit, tahun 2006 diperkirakan terdapat 200 hingga 300 wisatawan meninggal dunia karena kecelakaan di jalan menyeramkan tersebut. Tak heran jika jalan ini masuk dalam daftar 10 tempat paling menyeramkan di dunia

9. Catacombs, Paris

10 tempat paling menyeramkan di duniaPopulasi penduduk di kota Paris yang bertambah dari tahun ke tahun membuat tempat tinggal menjadi kebutuhan yang paling mendesak. Salah satu cara mengatasinya adalah dengan meniadakan tempat pemakaman! Mengerikan memang. Lalu bagaimana mayat-mayat tersebut dimakamkan?

Mayat-mayat tersebut ditumpuk di suatu tempat di bawah tanah yang bernama Catacombs. Bahkan hingga saat ini tulang belulang masih berada di bawah kota Paris yang terkenal gemerlap dan indah. Setiap tahun, ribuan turis berkunjung ke Catacombs dan banyak dari mereka merasakan kejadian-kejadian aneh. Seperti diikuti dari belakang oleh sesuatu yang tak nampak hingga anggota kelompok yang hilang karena berjalan-jalan sendirian.

10. Kelly Road, Ohioville (Pennsylvania)

10 tempat paling menyeramkan di duniaDisini banyak dilaporkan orang-orang yang hilang secara misterius setiap tahunnya. Bahkan jika seekor binatang masuk ke daerah tersebut, yang awalnya tenang tiba-tiba berubah menjadi ganas. Begitupun manusia yang kebetulan tersesat disana.

Kelly road adalah sebuah jalan yang gelap dan tidak terkena cahaya matahari karena lebatnya hutan belukar disana. Banyak yang menyaksikan beberapa penampakan seperti sosok bergaun putih dan suara-suara mengerikan. Tak banyak orang tahu mengapa jalan ini berhantu, namun mereka meyakini hal tersebut berkaitan dengan kegiatan di masa lalu yakni adanya kutukan terhadap tanah yang ada di sana.

Itulah 10 tempat paling menyeramkan di dunia yang bisa Anda kunjungi. Tapi ingat, jangan pernah berjalan sendirian, tetaplah berada dalam rombongan. Karena kita tak pernah tahu apa sebenarnya yang terjadi di tempat-tempat menyeramkan itu.

Pengalaman Mistis Menyeramkan Driver Online ,yang Ceritanya Bikin Merinding

Beranekaragam aplikasi seperti gojek, grabike, gocar dan lain lain memang mempermudah kita untuk menjalankan aktifitas.

Pekerjaan yang berbasis online ini juga membantu orang orang untuk mendapat penghidupan menjadi driver online.

Penghasilan yang boleh dikatakan cukup dan menjanjikan bukan berarti pekerjaan yang diembannya selalu akan menyenangkan.

Mendapat orderan fiktif, atau cancel juga membuat para driver ini kesusahan untuk mendapatkan bonusnya.

Bermacam pengalaman dari yang lucu, menyeramkan, menegangkan hingga pengalaman yang tidak sesuai dengan kecanggihan yang ada, beberapa dari mereka pernah mengalami kisah horor yang mengerikan.

Berikut kisah mistis driver online

Penumpang Menghilang Di tengah Jalan.

Peristiwa diduga terjadi tahun 2015. Pengguna akun Hasan menceritakan dia langsung mengojek online selepas kerja. Hari itu ia masih semangat mengojek hingga pukul 23.00 WIB.

Saat berada di kawasan terpadu Rasuna Epicentrum, Kuningan, Jakarta Selatan, Hasan mendapat pesanan ke arah Tomang, Jakarta Barat.

Sempat ingin menolak pesanan itu Hasan berubah pikiran menerimanya saat mengetahui nama pemesan Helena.

Setelah ditelepon pemesan Hasan semakin yakin pemesannya perempuan.

Hasan langsung menuju Bakrie Tower tempat pemesan bernama Helena itu menunggu.

Hasan itu mendeskripsikan Helena sebagai perempuan langsing berkulit putih dengan pakaian khas pegawai kantoran.

Namun ia tidak bisa melihat wajah Helena karena memakai masker. Semua proses berjalan lancar, motor langsung dipacu ke arah Tomang.

Saat melewati Tanah Abang, Jakarta Pusat, driver ojek online itu merasa motor yang dikendarainya mendadak lebih ringan, seolah-olah tidak memboncengkan siapapun.

Saat menoleh ke belakang, pemesan ojek online bernama Helena sudah tidak ada.

Hasan yang panik mencoba menghubungi nomor Helena, namun tidak ada tersambung.

Ia juga meminta bantuan costumer service tempat dia bekerja sebagai driver ojek online untuk menghubungi Helena, tapi hasilnya nihil.

Hasan akhirnya memutuskan kembali ke arah ia berangkat. Pukul 24.20 WIB Hasan kembali melewati daerah Rasuna Epicentrum, tepat di depan Bakrie Tower, Hasan mendapati helm ojek miliknya tergeletak di depan gedung.

Sumber-sewarga.com

Kisah seram di rumah Opah. adakah rumah ni ada saka atau hantu raya sebagai penjaganya?

Rumah ni dibina pada tahun berapa pun tak pasti. Tapi turun temurun diwarisi sampai lah opah belah ayah saya. Keluarga opah saya ni kaya raya. Rumah besar 2tingkat di tanah sebesar padang bola betul-betul di tepi jalan utama. 2pokok durian yang besar seperti pintu gerbang di jalan masuk kerumah ni. Di sebelah kanan rumah ada banyak pokok rambutan. Disebelah kiri rumah ada banyak pokok manggis. Dan di belakang rumah ada banyak pokok durian. Dihadapan rumah cuma ada 2batang pokok durian dan tanah lapang. Korang boleh bayangkan macam mana seronok nya masa musim buah. Oh ya, atuk dah lama meninggal. Jadi opah duduk seorang je dekat rumah ni.

Tahun 1985 ayah dan mak berkahwin atas dasar cinta, disebabkan ayah tak ikut pilihan mak dia, dia tak dapat 1sen pun harta dari keluarga dia. Sedangkan dia anak yang pertama. Tapi sikit pun dia tak kisah. Selepas kahwin dia hidup biasa-biasa dirumah kecil yang kami tinggal sampai sekarang yang jauhnya 1kilometer je dari rumah opah. Mak berasal dari keluarga yang bukan senang. Opah belah mak penoreh getah saja.

Bila malam pertama mak tidur kat situ(rumah opah), dia terjaga tengah pagi dalam pukul 3 macam tu dan ternampak 1 lembaga dekat pintu bilik. Terus dia sambung tidur. Esoknya dia ceritakan dekat ayah, ayah jawab takde pape. Itu penjaga je. Start dari haritu ayah tak bagi mak tidur situ. Ada kenduri atau masak-masak nak hari raya pukul 1 atau 2 pagi siap, mesti balik rumah.

Tahun 1986 abang saya lahir. Abang dimanjakan dengan kemewahan oleh opah belah ayah. Dari baju hingga ke barang mainan semuanya dibelikan opah.
Setiap hari dia pasti akan datang jenguk cucu dia yang pertama ni. Dan setiap harilah ada je barang dia bawak untuk abang.
Tahun 1987 saya lahir. Sikit pun opah saya ni tak amek port. Saya dimanjakan oleh opah belah mak saya.

Bila saya darjah 3, abang darjah 4 kami dah selalu keluar malam bila hari cuti. Limit keluar pukul 10 mesti kena balik. Kalau tak mesti ayah cari. Jadi alasan tak nak balik rumah kami bagitau family kami tidur rumah opah. Bila saya tidur kat situ opah layan saya macam orang asing. Makan nasi dengan telur goreng. Air masak je bagi minum. Abang plak makan siap lauk ayam, telur, kicap sume cukup. Air minum milo kadang-kadang susu. 1hari tu abang pergi camping sekolah. Jadi saya pergi tidur rumah opah. Dengan harapan saya dapat plak dimanjakan. Tapi hampeh…

Malam tu saya tidur sorang. Selalu nya tidur dengan abang. Dalam pukul 10 camtu dah bentang tilam depan tv, tengah syok-syok tengok tv dengar orang berlari-lari dekat atas. Yelah, rumah papan.. Pijak papan mesti ada bunyi. Ni kan pulak orang berlari-lari. Saya Terus pergi bilik opah dan bagitahu ada orang dekat atas. Opah bangun terus pergi dekat tangga tapi tak naik pun. Dia jerit “hoi diam sikit. Ini pun cucu aku. Dia nak tidur” terus tak dengar pape dah lepas tu. Esok pagi bangun tidur basuh muka terus balik rumah citer dekat mak. Mak pesan jangan pergi tidur kat rumah tu lagi. Tapi saya degil. Yelah, kalau tak tidur situ tak boleh melepak dengan kawan-kawan sampai lewat malam. Pukul 10 nak kena balik dah. Kalau tidur rumah opah belah mak cuma boleh keluar pergi surau je. Lepastu kena balik tak boleh keluar. Lepas dari kejadian tu takde apa-apa yang pelik berlaku bila tidur kat situ.

Sampailah saya dah sekolah menengah. Abang dari dia tingkatan1 dia dah tak duduk dengan mak. Dia duduk dengan opah. Opah minta dia temankan. Dah ada moto ex5 opah belikan. Belanja sekolah rm10 sehari. Sedangkan saya cuma rm1.50 cukup-cukup makan kat kantin. Tapi takpelah, abang selalu belanja makan. Rokok pun dia belanja tiap-tiap hari. Setiap hari balik sekolah dia akan bawa saya lepak dekat rumah opah. Saya pun suka lepak dekat rumah opah. Lepak dekat sini merokok macam orang besar. Opah tak pernah marah. Bila petang sebelum ayah balik kerja abang akan hantar saya balik. Sampai lah 1hari ni opah pergi rombongan orang kat kampung tu buat. Bila malam tu adalah kawan-kawan datang melepak sama. Yelah.. Rumah line clear. Sebelum ni opah memang tak bagi bawak kawan datang lepak dalam rumah malam-malam. Luar rumah okey. Malam tu 7orang termasuk saya dan abang.

Kami main kad kat ruang tengok tv. Bentang tilam siap-siap. Ada lah sorang ni nak ke tandas. Tetiba die menjerit terus lari kat kami. Dengan muka pucat kami tanya kenapa, dia tak jawab. Rilek bagi minum air rokok sebatang lepas dia dah okey tu dia cakap dia nampak opah masa bukak pintu bilik air. Kami semua tergamam. Abang pun bersuara “jangan merepeklah. Opah aku pergi rombongan”. Bila dah semuanya okey kami sambung main kad. Dah lewat tu semua pun tidur. Bila saya bangun tidur saya tengok ada abang je kat sebelah. Saya bangunkan abang tanya mana yang lain. Dengan mamai die jawab dah balik kot. Tengok pintu elok je berkunci dari dalam. Saya terus bangun kan abang bagitau kat dia. Dia pun bangun kami pun cari. Rupenya Sorang dekat bawah tangga dalam rumah. Sorang dekat dalam palong tangga luar rumah. Yang lain dekat kiri, kanan dan belakang rumah. Bila bangun kan dorang tanya kenapa tidur kat sini dorang pun pelik. Sebab semua tidur kat atas tilam depan tv mlm tadi. Start dari haritu takde lah kawan-kawan tidur kat situ lagi. Lepak luar rumah pukul 3 4 pagi pun balik jugak.

Sampailah bln 10 tahun 2004 ayah jatuh sakit dan meninggal. Sebulan sebelum tu ayah ada pesan dekat abang. Kalau dia dah takde, duduk lah rumah mak. Jaga mak dengan adik-adik. Masa ni pun abang dah habis sekolah. Sambung belajar giat mara dekat kampung sebelah. Tahlil pun buat dekat rumah opah, rumah besar.. Senang nak buat kenduri. Malam tahlil ke3 tu ada lah sorang macam ustaz gaya nya jumpa kami. Dia pesan hati-hati bila bercakap dengan opah. Banyak dia pesan. Banyak kali suruh berhati-hati. Kami pun angguk je lah sebab masa ni dah besar. Banyak cerita yang kami dah dengar dari orang-orang kampung. Cuma nak percaya dengan tak je. Sebab dari cerita-cerita yang saya dengar tu tak pernah lagi saya jumpa dekat rumah tu. Lepas dah sebulan lebih ayah meninggal opah dengan anak-anak dia datang serang mak. Konon nya nak pisahkan abang dengan opah. Walaupun abang 5tahun tak duduk dengan mak, tapi dia tetap sayang mak. Anak mana yang tak sayang mak dia kan. Abang mengamuk. Opah dengan pakcik makcik kena maki sebab kurang ajar dengan mak. Start dari haritu bergaduh lah kami dengan opah. Tak jejak kaki lagi dah dekat rumah tu.

Tahun 2008 masa tu lepas isyak, opah meninggal. Aku dan abang kerja di kolumpo masa ni. Balik lah kami ke rumah opah. Mak tak ikut sama sebab tak nak lah ade kekecohan nanti Kot-kot ada ipar-ipar yang masih berdendam tak puas hati ke. Penuh lah rumah ni pakcik makcik adik beradik opah saya pun ada. Saya tanya abang, nak tidur sini ke malam ni? Dia tak nak. Tak sedap hati katanya. Besok pukul 9 macam tu habis kebumi pakcik saya sorang ni panggil abang. Diorang nak berbincang. Pakcik makcik atuk nenek sedara semua ada berbincang. Saya tak masuk rumah tu duduk lepak kat luar je sebab dorang kata saya tak perlu dengar. Lepas tu dah habis berbincang abang ajak saya balik. Sampai rumah mak, abang bagitau yang dia dipertanggungjawabkan untuk jaga rumah tu sebab dia cucu pertama. Mak melarang sekeras-kerasnya abang ambik rumah tu sebab mak tahu cerita pasal rumah tu cuma dia taknak cerita. Kesudahan nya abang taknak duduk rumah tu, sampai lah sekarang rumah tu bertukar-tukar penyewa. Pernah ada keluarga indon menyewa. 2minggu je tak tahan dia keluar. Keluarga bekas askar pulak menyewa.. Pun sama.. Tak tahan dengan gangguan, keluar terus.

Pernah kawan saya seorang polis dikampung tu ceritakan, tengah meronda 1malam ni dekat pokok durian depan rumah opah saya tu, 3orang tengah berenang-renang.. Bila dah ditangkap bawa kebalai, diorang dah sedar dan ceritakan yang diorang sebenarnya pencuri cuba untuk pecah masuk rumah tu. Belum sampai depan pintu rumah tu tiba-tiba diorang ada dekat empangan air. Itu yang diorang berenang-renang. Banyak lagi yang kawan saya ceritakan.. Ada yang Jatuh kena tolak masa panjat pokok maggis, ada sorang ni masa tengah amik rambutan, galah yang ada dekat pokok tu jatuh dekat kawan saya. Tapi galah tu jatuh macam ada seseorang yang pegang pastu libas dekat kawan saya. Pernah jugak kawan cerita dibaling sesuatu dekat kepala masa tengah cari durian dibelakang rumah. Dan banyak lagi cerita-cerita seram pasal rumah ni diceritakan pada saya.

Tapi tak tahulah nak percaya atau tak cerita mereka. Saya Selama ni tak pernah lagi kena kacau macam tu. Persoalan nya, adakah rumah ni ada saka atau hantu raya sebagai penjaganya?

Sumber : Adik Via Mediamalaya

10 Cerita Seram dari Kampus di Indonesia, Kampusmu Termasuk?

Pernah menonton film horror dengan setting kampus atau sekolahan? Nah, hal tersebut membuktikan bahwa di setiap sekolah atau kampus pasti memiliki cerita seram tersendiri. Pun begitu dengan kampus-kampus yang ada di Indonesia. Beberapa kampus terkenal di Indonesia ternyata tidak luput dari cerita mistis yang menaunginya.

Di tulisan kali ini, Bacaterus ingin mengajak Anda membahas 10 cerita seram dari kampus di Indonesia. Bahkan, beberapa di antaranya adalah kampus terkenal. Apakah kampus Anda masuk di dalamnya? Simak cerita selengkapnya berikut ini.

10 Cerita Seram dari Kampus di Indonesia

1. Universitas Indonesia

Siapa sih yang tidak kenal dengan Universitas Indonesia (UI)? Salah satu kampus terbaik di tanah air ini memiliki banyak cerita seram. Hampir di setiap sudut UI memiliki kisah mistis masing-masing.

Cerita seram dari kampus di Indonesia ini adalah penampakan sosok hantu wanita di depan gedung rektorat dengan wajah pucat. Bahkan, hantu ini tak segan memperagakan adegan mematahkan lehernya di depan Anda. Selain itu, ada juga penampakan pocong yang melintas di jalan kembar menuju gerbang UI atau hantu wanita yang berjalan dengan mata melotot dan lidah menjulur seperti korban gantung diri.

2. Universitas Negeri Semarang

Cerita horror yang terjadi di Universitas Negeri Semarang (UNNES) ini terjadi baru beberapa tahun terakhir. Jika biasanya hantu menampakan diri kepada satu orang saja, hantu yang satu ini menampakkan diri kepada seisi kelas yang jumlahnya bisa mencapai puluhan mahasiswa.

Kejadian bermula pada satu mata kuliah yang harus diganti pada jam maghrib. Saat semua mahasiswa telah duduk, si dosen justru hanya diam saja di di ruangan kelas tersebut.

Tak lama, ketua kelas menerima SMS dari dosen yang harusnya mengajar mata kuliah tersebut yang isinya mengabarkan jika ia tidak bisa hadir. Dosen asli meminta ketua kelas untuk melihat kaki “dosen” yang sudah berada di kelas mereka itu. Betapa kagetnya si ketua ketika sengaja menjatuhkan bolpoin dan melihat bahwa sosok “dosen” di kelasnya tidak memiliki kaki.

Akhirnya, ketua mengirim pesan ke grup chatting mata kuliah tersebut dengan isi: “Sekarang semua keluar kelas satu persatu-satu dari yang paling belakang tanpa teriakan.”

Ketika hampir seisi kelas mulai keluar, dosen hantu tersebut mendekati si ketua dan menanyakan, “Sudah tahu siapa saya?” Sontak si ketua langsung lari sambil berteriak. Ada yang mengatakan bahwa cerita ini adalah HOAX belaka, tapi ada juga yang meyakini bahwa cerita ini adalah kisah nyata.

3. Universitas Maranatha

Sebuah kampus swasta di Bandung ini juga tak luput dari kisah misteri. Cerita seram di kampus ini terjadi pada gedung Fakultas Kedokteran Universitas Maranatha di mana salah satu mahasiswa harus kembali ke dalam lab saat malam hari karena jas almamaternya tertinggal di dalam lab. Saat di dalam lab, ia bertemu kakek tua yang memberikan kunci jawaban berjumlah 50 nomor untuk ujiannya esok hari.

Keesokan hari, si mahasiswa mengerjakan ujiannya dengan bantuan kunci jawaban tersebut. Saat memasuki soal terakhir, yakni soal ke-50, betapa kagetnya ia melihat foto mayat kakek tua semalam yang dijadikan salah satu soal ujiannya. Sosok kakek tua di gedung FK ini dikenal sebagai “Hantu Mayat”.

4. Institut Teknologi Bandung

Cerita seram dari kampus di Indonesia memang banyak yang berasal dari kampus terkenal, seperti Institut Teknologi Bandung (ITB). Ada banyak spot angker di kampus yang satu ini, tapi yang paling terkenal adalah penampakan hantu di gedung PAU yang nampak seperti orang jatuh dari atas gedung. Ketika dilihat tampak potongan-potongan tubuh yang berserak di dekat gedung ini.

Tak hanya itu saja, di salah satu gedung gambar sering ada fenomena gaib yang menggerakkan mesin-mesin gambar di dalamnya pada malam hari. Di aula barat ITB juga terdapat penampakan hantu bermuka rata.

5. Universitas Airlangga

Salah satu universitas negeri favorit di Surabaya, yakni Universitas Airlangga (UNAIR) juga tidak luput dari fenomena mahluk astral yang meninggalkan cerita seram. Dikisahkan di area parkir salah satu gedung ini sering terdengar suara tangisan perempuan di malam hari. Jika Anda berusaha mencari sumber suara tersebut, maka Anda akan melihat penampakan hantu wanita menangis dengan pisau yang masih tertancap di perutnya.

Cerita lain datang dari gedung Fakultas Farmasi, di mana ada hantu yang suka membuat kaki mahasiswa yang melintas tertahan hingga akhirnya mereka terjatuh. Belum lagi ada penampakan genderuwo di pohon beringin yang berada depan Fakultas Kedokteran ruangan DR-1 dan penampakan pocong di ruang paduan suara yang ada di gedung FK.

6. Universitas Brawijaya

Universitas Brawijaya pernah masuk dalam daftar tempat angker di Malang versi Bacaterus. Bagaimana tidak angker, kampus terkenal di Jawa Timur ini menyimpan cerita seram dari hantu berwajah rata. Wajah hantu tersebut benar-benar pucat dan rata, tanpa mata, hidung, dan mulut.

Menurut cerita dari mahasiswa dan penjaga di sekitar gedung Fakultas Kedokteran, hantu tanpa wajah ini sering menampakkan diri pada lewat tengah malam. Bahkan, terkadang hantu ini juga berjalan-jalan di area lain selain Fakultas Kedokteran.

7. Institut Pertanian Bogor

Berbicara soal cerita seram dari kampus di Indonesia, Anda pasti merinding ketika mendengar kisah mistis di Institut Pertanian Bogor (IPB). Kampus favorit yang satu ini menyimpan cerita seram dari gedung asrama mahasiswa.

Kala itu, sejumlah mahasiswa sedang asyik main UNO di salah satu kamar. Tiba-tiba jendela diketuk oleh seorang bapak dan beliau berkata, “Dik sudah malam, jendelanya ditutup ya. Lekas tidur.”

Karena para mahasiswa sedang asyik main, mereka segera mengiyakan si bapak tadi dan tak lupa berterima kasih. Setelah beberapa saat, mereka baru sadar bahwa jendela yang tidak ada balkonnya itu berada di lantai 5 sehingga tidak mungkin ada orang yang bisa naik kesitu.

Kisah lain juga terjadi di kamar asrama perempuan yang kala itu ada beberapa mahasiswa berkumpul untuk ngobrol hingga larut malam. Kemudian, pintu kamar mereka diketuk dan orang di luar bekata, “Saya orang sebelah.” Salah seorang gadis membuka pintu tersebut dan yang ada di baliknya adalah penampakan hantu sebelah yang hanya memiliki separuh bagian tubuhnya.

8. Universitas Gajah Mada

Yang paling terkenal dari Universitas Gajah Mada adalah larangan untuk menyanyikan lagu gugur bunga di bundaran fakultas teknik pada malam hari. Konon, jika Anda melanggar larangan ini maka akan ada arwah para pejuan yang turut bernyanyi dengan Anda.

Selain itu, ada juga sosok hantu “Mbak Yayuk” yang sering menampakkan diri dengan raut wajah linglung dan berkeliaran di sekitar kampus. Usut punya usut katanya Mbak Yayuk dulunya adalah mahasiswa yang skripsinya terus menerus ditolak sebelum akhirnya ia frustasi dan memilih bunuh diri.

9. Universitas Muhammadiyah Malang

Sebuah kampus bernuansa religius seperti Universitas Muhammadiyah Malang juga tak luput dari teror hantu. Dari semua spot yang ada di kampus ini, Gedung Kuliah Bersama (GKB) adalah spot paling seram.

Di lantai 6 ada hantu anak kecil berwajah seram di toilet yang kerap kali menakuti korbannya dengan menangis, ketika dihampiri anak itu akan menatap kita dengan wajahnya yang seram. Jika Anda pemberani, cobalah naik lift transparan di GKB pada malam hari. Kalau beruntung Anda akan melihat kepala melayang di antara lantai 4 dan 5.

10. Universitas Diponegoro

Universitas Diponegoro di Semarang atau yang akrab dikenal sebagai UNDIP juga memiliki kisah misteri dari hantu legendaris Indonesia, yakni kuntilanak. Di ruangan B-101 katanya sering ada penampakan hantu kuntilanak yang berseliweran. Bila Anda ingin membuktikan datang saja ke ruangan ini sendiri pada malam hari. Apabila Anda beruntung, maka Anda akan bertemu dengan sosok kuntilanakn tersebut.

Berbagai cerita seram dari kampus di Indonesia ini sudah beredar di kalangan mahasiswa maupun masyarakat yang tinggal di sekitar kampus. Mau percaya atau tidak semua kembali lagi kepada diri Anda sendiri.